علی نصیریان: سانسور نمی گذارد فکر کنیم

علی نصیریان: سانسور نمی گذارد فکر کنیم

هفته نامه صدا – کریم نیکونظر، گلاویژ نادری: گفتگو با علی نصیریان راحت نیست؛ هم کم حرف است هم ترجیح می دهد که متمرکز روی کارش باشد و در آن اختلالی ایجاد نکند. کار وقتی سخت می شود که بدانیم او هر شب روی سن تئاتر شهر می رود و در نمایشی بازی می کند. او مدتی است که در نمایش «اعتراف» به کارگردانی شهاب حسینی حاضر شده ولی گفتگوی ما فقط درباره این نمایش نیست.   نصیریان کلی از «اولین ها»ی تئاتر ایران را به خودش اختصاص داده؛ «اولین» ...

ادامه مطلب

ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ با مضمون فرقه‌های مذهبی

ترسناک‌ترین فیلم‌های تاریخ با مضمون فرقه‌های مذهبی

وب‌سایت روزیاتو – حسین علی پناهی: آسایش، امنیت و ارزش های مشترک از بهترین مولفه های مفیدی است که یک جامعه سالم دارد. قانون اکثریت همان چیزی است که افراد جامعه را آرام و آسوده نگه می دارد. بسیاری از بهترین و ماندگارترین فیلم های ترسناک تاریخ سینما بر اساس ترسی ساخته شده اند که پس از احساس طرد شدن شخصیت اصلی داستان از اکثریت اطرافش و روبرو شدن با گروهی ظاهراً دیوانه بر او غالب می شود. در حالی که به جشن هالووین نزدیک می شویم در ...

ادامه مطلب

«خانم یایا»؛ فیلم جدید کاهانی، کمدی نیست

«خانم یایا»؛ فیلم جدید کاهانی، کمدی نیست

روزنامه شرق: رضا کاهانی سینما را به قصد ترسیم فضا‌هایی تجربه‌نشده با «آدم» آغاز کرد و در «بیست» به این نتیجه رسید که برای گفتن حرف‌های بزرگ به این عرصه نیامده است. خودش حتی در گفت‌وگویی به این اشاره کرده که مرگ شخصیت پرستویی را در «بیست» دوست ندارد و صراحتا اعتراف کرده که در این فیلم به این نتیجه رسیده است که سینما جای گفتن حرف‌های بزرگ نیست. او گرچه در «هیچ» یکی ...

ادامه مطلب

کالبدشکافی سینمای لهستان در آثار کیشلوفسکی

کالبدشکافی سینمای لهستان در آثار کیشلوفسکی

روزنامه شرق – ترجمه از پرویز جاهد: وقتی فیلمِ «فیلمی کوتاه درباره کشتن» در اواخر ١٩٨٨ به‌عنوان برنده جایزه اولِ فیلم اروپا (فلیکس) معرفی شد، فقط تعدادِ اندکی از سینماروها با نام و آثارِ کیشلوفسکی آشنا بودند. انتخابِ فیلمِ عجیب و ستیزه‌جویانه کیشلوفسکی از سوي داوران از میان فیلم‌های «بال‌های آرزو» ویم وندرس و «خداحافظ بچه‌ها» لویی مال، اقدامی حساب‌شده و تحریک‌آمیز به نظر می‌رسید؛ هم به‌منزله نوعی اعلامِ استقلال اروپا از ارزش‌های سرگرم‌...

ادامه مطلب

فیلم های ایتالیایی موفق

فیلم های ایتالیایی موفق

همشهری شش و هفت – محمد صادق شایسته: ایتالیا طی چند دهه یكی از مهم‌ترین كشورها در زمینه فیلمسازی بود و آثاری كه كارگردانان بنام این كشور در دهه‌های مختلف به‌خصوص پس از پایان جنگ جهانی دوم تا اوایل دهه ۹۰میلادی ساختند، در بسیاری از مواقع در زمره مهم‌ترین آثار تاریخ سینمای جهان قرار گرفته است. كارگردانان سرشناس و بزرگی چون فدریكو فلینی، میكل آنجلو آنتونیونی، ویتوریو دسیكا، سرجیو لئونه، پیر پائولو پازولینی، روبرتو روسلینی، برن...

ادامه مطلب

بحث برانگیزترین پایان‌بندی های تاریخ سینما

بحث برانگیزترین پایان‌بندی های تاریخ سینما

برترین ها – ترجمه از حسین علی پناهی: عبارتی مشهور وجود دارد مبنی بر این که می توانید برخی از مردم را برای همیشه شاد کنید و تمام مردم را نیز می توانید برای مدتی شاد نگه دارید اما بدون شک هرگز نخواهید توانست همه ی مردم را برای همیشه شاد نگه دارید. این موضوع در مورد پایان فیلم ها نیز صحت خواهد داشت. تاریخ هالیوود پر است از پایان های شوکه کننده ای که تماشاگران را حیرت زده و مبهوت و یا دیوانه ساخته و در مقابل بحث های دنباله دار و شدیدی ...

ادامه مطلب

کارنامه درخشان «عزت الله انتظامی» در دهه هشتاد

کارنامه درخشان «عزت الله انتظامی» در دهه هشتاد

روزنامه هفت صبح – احمد رنجبر: عزت الله انتظامی در دهه هشتاد زندگی طوری بازی کرده که چاره ای جز تحسین نمی ماند. او در سال های دهه هشتاد جلوی دوربین ۱۳ فیلم سینمایی رفت و توانایی اش را به رخ کشید. قدرت جسمانی، حافظه دقیق و توان بازیگری او در این فیلم ها مشخصه بارز کارنامه رشک برانگیز او شده است.   در این مطلب، سراغ فیلم های انتظامی در دهه هشتاد رفته ایم و از چند منظر آن ها را مورد تحلیل قرار داده ایم: چه سالی بازی کرده، کار...

ادامه مطلب

گفت و گو با «هریسون فورد»؛ ستاره «بلید رانر»

گفت و گو با «هریسون فورد»؛ ستاره «بلید رانر»

هفته نامه صدا – سالار مهرگان: «بهترین بازی هریسون فورد در فیلم بلید رانر است.» ریدلی اسکات کارگردان فیلم بلید رانر سال ۱۹۸۲ چنین اعتقادی داشت و معتقد بود او دیگر در هیچ فیلمی نمی تواند این درخشش را تکرار کند. فورد هم همین نظر را دارد ولی معتقد است در فیلم های دیگری هم درخشش داشته و آن ها هم سکوی شهرت و محبوبیت او بوده اند. بعد هم به ایندیانا جونز و جنگ ستارگان اشاره می کند و می گوید باید قدردان اسپیلبرگ و لوکاس باشد که به او اعتما...

ادامه مطلب

فیلمسازان کلاسیک، الگوی فیلمسازان امروزی

فیلمسازان کلاسیک، الگوی فیلمسازان امروزی

روزنامه هفت صبح – صوفیا نصراللهی: درباره شباهت هایی که میان فیلمسازان مطرح سینمای معاصر با کارگردانان قدیمی وجود دارد. ارجاعاتی که ممکن است مستقیم باشند یا تاثیر و اشتراکاتی که به صورت ناخودآگاه در فیلم های شان وجود دارد در دهه نود با فیلم های مستقلی که به سینمای پست مدرن مشهور شدند، فیلمسازان بخصوص آنهایی که جوان تر بودند شروع به ارجاع های مداوم به فیلم های کارگردانان کلاسیک و قدیمی تر به شیوه های پیچیده در سبک و مضمون خودشان ...

ادامه مطلب

بهترین مستندهای قرن ۲۱

بهترین مستندهای قرن ۲۱

روزنامه هفت صبح: سینمای غیرداستانی هیچ گاه از پیشرفت دست برنداشته است. از واقع نمایی برادران لومیر بگیرید تا مستندهایی که توسط مایکل مور ساخته شده اند، مستندها همیشه بیشتر از هر شیوه دیگر فیلمسازی پاسخگوی زمانه خودشان بوده اند. آنها نه تنها زمانه ما را برایمان آشکار می کنند بلکه به اینکه چطور زمانه را ببینیم هم شکل می دهند. کارکردشان بخصوص در اوایل قرن بیست و یکم بیشتر از قبل مشخص شد که مستندسازان تا چه حد حس پیشگویی درستی نسبت به ...

ادامه مطلب