شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷
خانه » دسته‌بندی نشده » شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها


روزنامه جام جم: سال ۲۰۱۸ سال خوب و پرباری برای صنعت سینمای هند و بالیوود بود، اما منتقدان سینمایی با نگاهی به فیلم‌های موفق و پرفروش سال، روی این نكته تاكید می‌كنند كه برنده اصلی جدول گیشه نمایش، محصولات مستقل بودند و نه كارهای پرسروصدا و خوش رنگ و لعاب بالیوودی!

طی سالی كه گذشت، تعدادی از محصولات كم‌خرج و غیرمتعارف هندی توانست نظر عموم تماشاگران را به خود جلب كرده و در سینماها و مولتی پلكس‌ها فروش‌ بالایی داشته باشد. این در حالی است كه ستارگان بالیوودی هم بیشتر از گذشته جذب فیلم‌های مستقل شدند و نام خود را در اختیار این‌گونه محصولات مستقل و غیرمتعارف گذاشتند. حاصل كار البته موفقیت زیاد در جدول گیشه نمایش سینماها بود. چند بلاك باستر هالیوودی مثل ماموریت غیرممکن۵، پلنگ سیاه، اینکردیبل‌ها۲، آونجرز۳، و دنیای ژوراسیک۲ هم توانستند در كنار تولیدات بومی، مورد توجه تماشاگران قرار گرفته و لقب «هیت/ پرفروش» را از آن خود كنند.

به نوشته سایت اینترنتی بالیوود هنگاما، نوع برخورد و واكنش تماشاگران به تولیدات بومی، حكایت از تنوع‌طلبی و گشاده‌دستی آنها می‌كرد. تماشاگران هندی در سال ۲۰۱۸ استقبال خوبی از نام‌های جوان و سوژه‌های جدید كردند و با این نوع واكنش، زنگ خطر را برای ستارگان قدیمی و سوژه‌های تكراری به صدا درآوردند.

دو ۳۰۰ كروری

درام شرح حال‌گونه «سانجو» با فروش دور از انتظار ۳۳۷ كروری (هر ۱۰۰ كرور حدود ۱۴ میلیون دلار است)، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سال سینمای هند شد. رانبیر كاپور در این فیلم در نقش سانجی دات بازیگر جنجالی دهه ۹۰ میلادی بالیوود ظاهر شد. فیلم ورود دات به دنیای سینما، اعتیاد و تلاش برای ترك آن و متهم شدن بازیگر به دست داشتن در اقدامات تروریستی سال ۱۹۹۲ بمبئی را به تصویر می‌كشد. راجكومار هیرانی، فیلمساز مطرح هندی كارگردان سانجو است و خود دات، نقش كوتاهی در آن بازی كرده است. نوك تیز حملات انتقادی فیلم، به نوع واكنش و برخورد رسانه‌های گروهی با موضوعات مهم روز كشور است.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

درام دوره‌ای و تاریخی «پادماوات» با فروشی ۳۰۳ كروری دومین فیلم پرفروش جدول گیشه است. دپیكا پاداكونه، رانویر سینگ و شاهدکاپور بازیگران این درام جنجال‌برانگیز هستند. داستان فیلم درباره هجوم خلجی، پادشاه افغانستان به هند و تلاش برای تصاحب ملكه پادماواتی است. روایت تاریخی سانجی لیلا بانسالی از این داستان پرتنش، سروصدای زیادی در هند به پا كرد و نمایش عمومی آن در چند ایالت بزرگ هند ممنوع اعلام شد. تغییراتی در داستان فیلم ایجاد شد، تا بتواند از سد اداره سانسور بگذرد.


۳ خان لرزان !

نوع برخورد تماشاگران با فیلم‌های سه خان بزرگ بالیوود (عامر، سلمان و شاهرخ) متفاوت بود. سلمان با قسمت سوم «مسابقه»، فروشی ۱۷۰ كروری را تجربه كرد. گرچه با این رقم فروش مسابقه ۳ لقب یك فیلم پرفروش را گرفت، اما رضایت خاطر طرفدارانش را فراهم نكرد. از یك‌سو مسابقه ۳ با هزینه بالای ۱۰۰ كروری تولید شده و از سوی دیگر، انتظار فروشی بالای ۲۰۰ كرور برای آن می‌رفت. منتقدان هم یكپارچه آن را كاری سطحی ارزیابی كردند.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

عامر هم با «قاتلان هندوستان» یكی از فاجعه‌بارترین فیلم‌هایش را در جدول گیشه نمایش رقم زد. این درام تاریخی فقط ۱۴۳ كرور فروش كرد، در حالی كه هزینه تولیدش ۳۰۰‌كرور بود. درام رومانتیك ۲۰۰ كروری «صفر» شاهرخ خان هم، وضعیت بهتری نداشته است. این فیلم در هفته اول اكران عمومی، فقط ۸۵ كرور فروش كرد و بعید به نظر می‌رسد بتواند رقم كلی فروش خود را به رقم هزینه بالای تولیدش برساند.


زنان موفق

در كنار سوپراستارهای مرد بالیوود، بازیگران زن هم توانستند چند فیلم موفق به گیشه نمایش ارائه كنند. بجز پادماوات پاداكونه، چهار فیلم «سكسكه»، «عروسی ویر»، «راضی» و «زن/استری» توانستند موفقیت‌های بالای مالی به دست آورند و در سینمای مردانه بالیوود فرصتی برای تنفس خانم‌ها فراهم كنند. دو فیلم اول با بازی رانی موكرجی و كارینا كاپور خان، فروش‌هایی ۴۳ و ۶۹ كروری در جدول گیشه داشتند و لقب كارهایی پرفروش را گرفتند. اما دو فیلم دیگر با حضور آلیا بهات و شرادها كاپور بیش از ۱۰۰ كرور فروش كرده و به صورت كارهایی بسیار پرفروش  درآمدند.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها


كومار موفق‌تر از خان‌ها!

آكشی كومار كه در كنار سه خان بالیوودی از ستارگان مطرح چند دهه اخیر به حساب می‌آید، سال ۲۰۱۸ هم پركار بود و هم خوش كار! هر چهار فیلم او در جدول گیشه، موفق به فروش‌هایی بالا شدند. «توالت: یك داستان عاشقانه» و «طلا» با مضامین اجتماعی خود، فروش‌هایی ۱۰۴ و ۹۸ كروری را تجربه و تبدیل به كارهایی پرفروش شدند. اما اكشن علمی ـ تخیلی «روبات ۲»، توانست لقب یك كار بسیار پرفروش ۱۸۵ كروری را بگیرد. «پدمن» هم با وجود لحن به‌شدت واقعگرایانه‌اش، فروش مقبول ۸۰ كروری را از آن خود كرد.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها


موفقیت برای جوانان

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

وارون دهاوان با «نخ و سوزن» و «دوقلوها ۲»، همچنان یكی از موفق‌ترین بازیگران جوان هند به حساب می‌آید. این در حالی است كه فیلم اول، حال و هوایی كاملا واقعگرایانه و ضد بالیوودی دارد. دومی هم یك كمدی شاد است كه دوباره‌سازی فیلم موفق دهه ۹۰ سلمان خان به همین نام به حساب می‌آید. فروش این فیلم‌ها به ترتیب ۱۳۱ و ۷۷ كرور بوده است.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

فروش ۱۶۰ كروری «شورشی ۲» تایگر شروف هم، نام او را در بین جوانان موفق تثبیت كرد. آیوشمن كورانا هم در كمال تعجب اهل فن، با موفقیت پی در پی دو فیلم «مبارك باشه» و «نوازنده نابینا» روبه‌رو شد. اولی یك كمدی خانوادگی با فروش ۱۳۰ كروری و دومی یك درام جنایتكارانه با فروشی ۷۱ كروری است.


ادامه موفقیت آبراهام

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

جان آبراهام كه نزدیك دو دهه از حضورش در بالیوود می‌گذرد، با دو درام غیرمتعارف و مستقل حضوری قوی در جدول گیشه داشت.  «ساتیامو جایاته» و «پارمانو» با فروش‌هایی ۸۳ و ۶۰ كروری، جایگاه خوبی برای بازیگرش فراهم كردند. اولی درامی پلیسی علیه فساد در دستگاه پلیس و دومی، درامی واقعی درباره اولین آزمایش اتمی موفق هند در  سه دهه قبل است. آجی دیوگان هم با درام ضد سرمایه‌داری «یورش» فروش خوب ۱۰۱ كروری را تجربه كرد.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها


و بالاخره باچان!

آمیتاب باچان کهنسال هنوز هم با جوان‌ها رقابت می کند. «102 سالگی پایان راه نیست» او توانست با فروشی ۵۰ کروری، یکی از فیلم‌های موفق سال شود. او پیرمردی ۱۰۲ ساله  است که به پسر ۷۵ ساله اش، رسم خوب زندگی‌کردن را می آموزد.

شکست بالیوود از بالیوودی‌ها

ایمیل شما آشکار نمی شود

نوشتن دیدگاه

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE
LOVE